Komma i form efter jul

Efter jul är det många som har lite svårare att knäppa igen skjortknapparna, dra upp strumpbyxorna och knäppa igen jeansen. Nästan en månad av glöggfester, julbord, saffransbullar och julgodis tar ut sin rätt, och du kan bli både tyngre och flåsa mer i trapporna. Så länge det varar är det kul, men före nyårsfesten är det många som svär över att kläderna man köpt för tillfället inte längre passar. Hur gör man då för att komma i form igen efter juletider? Många avger ett nyårslöfte, att man hädanefter ska gå på gym och dessutom äta bättre under det kommande året. Hur kan man hålla sitt nyårslöfte och faktiskt bli en hälsosammare person under året?

Det första tipset är att sätta konkreta mål. Att säga “kom i form” kan innebära så otroligt många saker, och har du ett så abstrakt mål kan du rättfärdiga nästan vad som helst. Säg istället “i år ska det tränas tre gånger i veckan och i vår blir det Marathon”. På så sätt får du något konkret att kämpa för. Tänk också ut en belöning för dig själv om du håller dina löften. Kanske kan du unna dig en SPA-helg eller en weekendresa?

Tänk också på att det är störst chans att du håller ditt löfte om det är realistiskt. Sätter du som mål att träna fem gånger i veckan från att tidigare inte ha tränat något alls kommer det att bli mycket svårt att hålla. Eller om den som är en riktig godisgris lovar sig själv att inte äta tillsatt socker alls. Var snäll mot dig själv och sätt inte mål som är omöjliga att följa eller som kommer att göra din vardag komplicerad. Välj kanske att träna två eller tre gånger i veckan och glöm inte att njuta av livet även om du strävar efter en bättre form och hälsosammare liv och vanor. Även att investera i enklare träningsredskap som du kan använda i hemmet kan vara ett bra sätt att verkligen få din träning att bli av. Om du har ett löpband ståendes i vardagsrummet har du ingen ursäkt för att du inte har tid att gå till gymmet.